21.-22. februar 2020 ble det avholdt forbundsstyremøte i Norges Kampsportforbunds lokaler på Ullevål. Sentrale temaer for møtet ble nytt medlemssystem og arbeidet med ny organisasjonsmodell, som ble innledet i 2019.
Som det fremgår av referatet ble det ikke fattet vedtak på Kongepokalfordeling, økonomimodell og forslag til nødvendige lovendringer knyttet til styresammensetningen ift. reorganiseringen. Disse sakene vil derfor tas opp igjen på neste styremøte.
Relevante styrevedtak
Norges Kampsportforbund oppfordrer alle medlemmer til å sette seg inn forslaget til reorganisering, og komme med innspill og spørsmål hele veien frem til forbundstinget.
For å gi alle mulighet til å sette seg inn i styrets arbeid er nedenstående oversikt over relevante styrevedtak utarbeidet. Vi oppfordrer alle til å gjøre seg kjent med oversikten. Oversikten blir oppdatert fortløpende.
Styrevedtak vedrørende reorganisering 2019 -2020
Februar 2019: Vedtak 23
Organisering og virkemidler, herunder utviklingsfond
President og GS la frem forslag til skisser for en fremtidig nyorganisering av forbundet med foranledning i NIFs pågående moderniseringsprosess, indre spenninger i norsk idrett mellom topp og bredde samt interne utfordringer i Kampsportforbundet om blant annet anerkjennelse, ressursfordeling og opplevd rettferdighet. Utgangspunktet for forslaget er å eliminere spenninger og få mer fokus på aktivitet, samtidig som overordnete rammer hensyntas.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 23
Forslaget til nyorganisering ble meget godt mottatt av forbundsstyret som ber GS utrede forslaget ytterligere både administrativt og politisk mtp. mulig sak til forbundstinget. Seksjonsstyrene gis mulighet for innspill. Straks President har godkjent artikkel til publisering, kan styrene utnevne grenkomiteer som gis full frihet til å administrere sin gren både administrativt, økonomisk og idrettslig. Grenkomiteene skal bestå av 3 medlemmer + 1 vara. Inntil videre innføres «frys» av utviklingsfondet, fleridrett seksjonens økonomi og payback ordning for godkjente utdanningskurs for stilartsorganisasjoner.
April 2019: Vedtak 32
Status langtidsplan og utredning av reorganisering
Det er lagt et grunnlag for en midlertidig reorganisering og det arbeides med en utredning og forslag til behandling på forbundstinget 2020. Dette er i tråd med langtidsplanens mål, herunder å samle kampidrettene.
Det ble foretatt en rask overordnet gjennomgang i.f.t. planen som ble oppsummert med følgende fokussaker;
Reorganisering, kulturbygging (verdier i praksis)
Arrangementsplan (NM veka, Joymo), ungdomsarbeid/UngFond
Klubbutvikling (Bedre Klubb, kvalitetsklubb), trenerlisens og e-læring
Service, BI-verktøy
I tillegg opplyste GS om at det har kommet nye rapporteringskrav fra NIF som det må leveres på og hensyntas i det videre;
Toppidrett/landslag, talentutvikling og antidoping
Anleggsarbeid og inkludering (økonomiske barrierer/utenforskap)
Forenkling av organisasjonen og digitalisering av relevante prosesser
Kulturbygging; Godt styresett, integritet, habilitet
De to sistnevnte punktene må sees i sammenheng med reorganiseringen og utredningen av denne.
Karate seksjonen med grenkomiteer er i ferd med å sette seg med sin styringsstruktur innen seksjonen. Det er lagt ut informasjon på nettsidene om dette, jf. https://kampsport.no/karate/karateseksjonens-ansvar-og-rolle/
Det er foreløpig nedsatt to grenkomiteer og det foretas sonderinger i.f.t. JKA.
Et internt notat om mulige kjøreregler for kommunikasjon ift. konkurransegrenene ble tatt opp til diskusjon. Det er krevende å vinkle dette slik at alle grupper/grener føler seg ivaretatt.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 32
Statusrapporten ble tatt til etterretning. Styremedlemmene gis frist til 5.juni med å komme med konkrete innspill til kommunikasjonsregler ift. grenene som tas opp igjen på neste styremøte.
Juni 2019: Vedtak 37
Utredningsarbeid reorganisering
Status for påbegynt arbeid og utkast til reorganiseringsplan ble presentert, inkl. innspill fra organisasjonen forøvrig. Noen punkter ble løftet til debatt slik at adm. kunne få innspill/signaler til det videre arbeid med utkastet.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 37
Arbeidet med utkastet til reorganiseringsplan tas til etterretning. Adm. bes om å fortsette arbeidet i.h.t. signalene på styremøtet.
September 2019: Vedtak 42
Utredningsarbeid reorganisering
Utredning forelå som diskusjonsgrunnlag og prinsipielle forhold ble grundig debattert. Styret landet på noen foreløpige innstillinger i.f.t. likebehandling av idretter og klubber samt hvordan fremtidig styresammensetning kan være.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 42
Diskusjonene tas videre opp i ledermøtet i oktober.
Desember 2019: Vedtak 49
Reorganisering
Forbundsstyret behandlet innspill fra ledermøtet i oktober samt høringssvarene på reorganiseringsforslaget. Det var mange gode tilbakemeldinger som reiser viktige og vanskelige spørsmål som må avveies.
Oppdraget for særforbund i NIF er hovedsakelig utdanning, verdiarbeid, konkurranser og landslag. I tillegg har styret følgende retningsmål: Opplevd rettferdighet så langt som mulig gjennom anerkjennelse, ressursfordeling og likebehandling (unngå særordninger).
Forbundsstyret fattet følgende vedtak med 6 mot 4 stemmer:
Vedtak 49
Forbundsstyret takker for alle høringssvarene og gir ros til organisasjonen for stort engasjement. Styret søker å hensynta mange av innspillene ved å justere modellen for reorganisering med følgende føringer til behandling på forbundstinget 2020:
Seksjonsinndelingen beholdes som nå men med følgende unntak:
Fleridrettseksjonen sammenslås med jujutsu
Dagens grenkomiteer pr. konkurranseidrett i karate lovreguleres
Seksjonsstyrer erstattes med konkurranseutvalg
Matematisk fordeling av disponible øk. rammer
Det innføres lovpålagte nominasjonsprosesser i seksjonene og egne seksjonsmøter med valg av kandidater til eget konkurranseutvalg samt til forbundsstyret
Egen styreinstruks (fastsettes av tinget) som regulerer oppnevning av kandidater til konkurranseutvalg i tråd med seksjonenes valg
Egen valgkomité instruks (fastsettes av tinget) som regulerer komiteens oppdrag med å komponere et styreforslag til tinget som hensyntar seksjonens valg slik at disse hver har et styremedlem og et personlig varamedlem.
Lovregulering av et forbundsstyre bestående av med 7 personer med styreleder, nestleder, 4 styremedlemmer fra seksjonene (med personlige varamedlemmer fra seksjonene) samt 1 styremedlem som på valgtidspunktet er under 26 år.
Ungdomskomité som nå
Toppidrettskomité etableres med involvering fra relevante konkurranseutvalg
Utdanningskomité o.a. kan vurderes
Forbundsstyret behandler forslag til styreinstruks, valgkomité instruks, instruks for konkurranseutvalg, toppidrettskomité og ev. andre på neste styremøte.
Fordeling av kampsporter/grener under seksjonene foreslås til tinget som følgende med mulighet for videreutvikling etter tingperioden basert på erfaringer og ev. nye innspill;
Kampsportfestival og felles tilskuddsordning vurderes som viktige mulige tiltak for å favne hele organisasjonen i fremtiden – uavhengig av konkurranseorientering.
Januar 2020: Vedtak 53
Reorganisering
Forbundsstyret tok utgangspunkt i forrige vedtak 49 fra desember samt følgende matrise med særidretter som kvalifiserer for offentlige tilskudd med sine konkurranse-grener/regelverk (alfabetisk rekkefølge):
Forbundsstyret diskuterte en rekke aspekter i prosessen med reorganiseringen som er påbegynt, og da særlig solidartets – og likebehandlingsprinsippet og det å innrette organisasjonen med det som grunnprinsipp.
Styret fattet følgende enstemmige
Vedtak 53
Forbundsstyret erkjenner at det ikke vil være tid til å få utredet alle fasetter ved forslag til reorganisering før forbundstinget i år. Det legges derfor opp til at slik utredning med konsekvenser også av medlemskap i idrettsforbundet og de ulike mulige internasjonale særforbund gjøres i.l.a. neste tingperiode. I tillegg må det vurderes om karate skal deles i to seksjoner slik som taekwondo. Alternativt navn på karate seksjon nr. 2 skal fremlegges forslag på av Øyvind og Jannikke til neste styremøte.
Forbundsstyret går inn for likebehandling av karate og taekwondo slik at karate også får 2 styremedlemmer i forbundsstyret (totalt 8 i forbundsstyret). Karate seksjonen må avklare på sitt seksjonsmøte før forbundstinget hvordan valgprosessen på disse to skal være (f.eks. etter mønster fra taekwondo). I tillegg kan seksjonen vurdere forslag om deling av seksjonen i to (også etter mønster fra taekwondo).
Nominasjonsprosesser på representanter i forbundsstyret fra seksjonene/grenene gjøres fra seksjonsmøtet før tinget, mens valgkomiteen nominerer leder, nestleder og et styremedlem under 26 år.
Forbundsstyret ønsker å fremme forslag om et felles kontingentbeløp på forbundstinget, uavhengig av tilhørighet i særidrett/seksjon, på kr. 150,- pr. person i klubbene. Dagens løsning med 2-pris system med forbundsavgift og seksjonsavgift foreslås dermed erstattet. Forsikringspremie for de over 12 år kommer som nå i tillegg med kr. 80,- .
Av fire økonomimodeller (utenom dagens ordning) som ble gjennomgått i styremøtet, finner styret foreløpig to av disse som mest aktuelle. Disse tas opp til vedtak på neste styremøte.
Forbundsstyret ønsker å fremlegge det endelige resultat for alle klubbene på et ledermøte fredagen i forkant av forbundstinget med seksjonsmøter. I tillegg skal det utlegges informasjon i forbundets kanaler fremover slik at alle kan bli opplyst og komme med ev. innspill og spørsmål før endelig behandling og beslutning skjer på forbundstinget søndagen.
Februar 2020: Vedtak 58
Saksdokumenter til tinget, reorganisering m.m.
Forslag til program, funksjonærer, saksdokumenter, kongepokalfordeling, ansvar/roller/mandater, økonomifordelingsmodell, nødvendige lovendringer, valg av revisor, m.m. forelå til behandling.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 58
Forbundsstyret godkjenner forslaget til program for tinghelgen og fastsatte forslag til valgte funksjonærer under tinget. Forslag til mandater innen ny reorganiserings-strukturen tas til etterretning og benyttes som utgangspunkt for det videre arbeid.
Styret ber om at innstilling til tinget på ny revisor fremlegges på nytt når alle tilbud er innhentet.
Kongepokalfordeling, økonomimodell og forslag til nødvendige lovendringer (knyttet til styresammensetningen) til tinget ift. reorganiseringen ble det ikke fattet vedtak på, og må dermed tas opp igjen på neste styremøte.
Juni 2020: Vedtak 75
Reorganisering:
Forbundsstyret fortsatte arbeidet med reorganiseringen og diskuterte flere forslag som var oversendt styret. For best mulig opplysning ble forslagene presentert i delmøte 2. Styret ba forslagsstillerne (Kjell, Øyvind og Per Chr./Line) om å se på et mulig omforent forslag til delmøte 4. Om flere kommer inn med forslag kan gruppen utvides med ny forslagsstiller. Om dette ikke lykkes, kan styret ta stilling til de enkelte forslag hver for seg. Økonomidelen kan ev. holdes utenfor, da styret vurderer å opprette en egen arbeidsgruppe som får i oppgave å se på dette.
Presidenten åpnet delmøte 4 med info fra organisasjonsnormene om styrets arbeid og plikter og hvordan han ville legge opp dette møtet. Det ble også vist til at det samme dag var innkommet et delforslag fra ungdomskomiteen via Victoria. Videre sa presidenten at han hadde tatt initiativ til å følge opp styrets ønske fra delmøte 2 om å prøve å komme frem til et omforent forslag sammen med de øvrige forslagsstillerne. Det var dessverre ingen konkret respons på dette. Hele korrespondansen sendes styret.
De ulike forslagene ble oppsummert i presentasjons form av presidenten og deretter åpnet for meningsutveksling. Under delmøtet kom det frem at de alternative forslagene til saksfremlegget var ufullstendige og Line foreslo å utsette realitetsbehandlingen av alle forslag som forelå til behandling.
Forbundsstyret fattet følgende vedtak med 8 mot 3 stemmer:
Vedtak 75:
Realitetsbehandling av reorganiseringssaken utsettesinntil videre. Forslagsstillerne bak de alternative forslagene til saksfremlegget bes om å se på et omforent forslag som alternativ til saksfremlegget.
President og GS la til følgende protokolltilførsel: Det er styrets ansvar å fatte beslutninger fortløpende. Et vedtak står helt til et nytt vedtak erstatter det. I denne saken om reorganisering har beslutningsprosessen stoppet opp og styret trenerer saken ved å utsette realitetsbehandlingen på tross av flere konkrete forslag å ta stilling til. Dette er i strid med hva jeg/vi mener er styrets ansvar og et forhold som vil bli rapportert til NIF.
Deretter kom Victoria med følgende protokolltilførsel: Dårlige strukturerte møter har gitt styret liten tid til å ta stilling til konkrete punkter og åpnet for kaotiske diskusjoner med lite framdrift. Samt protokolltilførsel fra Øyvind, Per Christian, Gitte, Jannikke, Rolf Magne, Line, Svanhild og Torgeir: Presentasjonen og behandlingen av sak FS25/20 (reorganisering) i FS-møte 11 del 4 den 16.06.2020 viste med all tydelighet at det åpenbart er behov for en ytterligere utredning før det fattes en beslutning i denne viktige saken. Det er styrets ansvar å fatte beslutninger etter en grundig saksbehandling og styret har alltid anledning til å be administrasjonen utrede en sak ytterligere før det tas en beslutning, dersom styret finner at grunnlaget er for dårlig. Dette fremgår av NKFs organisasjonsnormer. Et bredt flertall av styrets medlemmer fant at grunnlaget for sak FS25/20 var for dårlig og ønsket derfor å utsette saken for ytterligere utredning. Utsettelsesforslaget ble vedtatt med 8 mot 3 stemmer. At dette utsettelsesvedtaket ledet til en protokolltilførsel fra GS/President, hvoretter styret blir beskyldt for å trenere saken og handle i strid med styrets ansvar fremstår som oppsiktsvekkende. Enda mer oppsiktsvekkende er det at GS/President vil rapportere forholdet til NIF. Styret har på ingen måte verken trenert saken eller handlet i strid med sittansvar. Tvert imot har styret vært sitt ansvar bevisst ved å utsette en svært viktig sak for ytterligere utredning, da et bredt flertall av styrets medlemmer fant at foreliggende grunnlag var for dårlig til å kunne fatte et forsvarlig vedtak. Dette er helt i henhold til NKFs organsasjonsnormer. Reorganiseringen har vært en pågående prosess i hele denne tingperioden, og styret har allerede fattet flere vedtak i denne forbindelse, bl.a. vedtak 49/19. Det er blant annet divergensen mellom de vedtak som allerede er fattet i forbindelse med reorganiseringen og foreliggende saksframlegg som nødvendiggjør utsettelsen av sak FS25/20».
September 2020: Vedtak 82
Reorganisering
Det vises til styrets prosess med en mulig reorganisering av forbundets struktur, herunder også styresammensetningen, jf.https://kampsport.no/organisasjon/styrene/forbundsstyret/reorganisering/. Det forelå forslag om å foreta en nærmere avklaring med NIFs lovutvalg vedrørende mulig styresammensetning.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 82: NIFs lovutvalg anmodesom å vurdere om de følgende alternativer (i prioritert rekkefølge) er forenlige med NIFs regelverk, og avgi en bindende uttalelse i denne forbindelse:
Alternativ 1:«Forbundsstyret skal bestå av President og visepresident, 1 representant fra hver seksjon (6 styremedlemmer) med personlig varamedlem. 1 styremedlem under 26 år. 2 varamedlemmer». Representantene fra seksjonene velges på fritt grunnlag og på demokratisk vis av sine respektive seksjoner og godkjennes av Forbundstinget. Resten av styret (President, visepresident, ungdomsrepresentant + 2 vara) velges på fritt grunnlag og etter innstilling fra valgkomiteen.»
Alternativ 2:«Forbundsstyret består av følgende:President og visepresident. 7 styremedlemmer (1 fra hver seksjon og 1 ungdomsrepresentant) + 2 varamedlemmer»
Alternativ 3:«Forbundsstyret består av: President og visepresident, 7 styremedlemmer hvorav 1 ungdomsrepresentant. Alle seksjonene skal være representert i forbundsstyret».
Oktober 2020: Vedtak 88
Evaluering av prøveordning for grenkomiteer
Det er fremlagt noen refleksjoner rundt grenkomiteene i karate og prøveordningen som det skal trekkes erfaringer fra ifm. mulig reorganisering. I tillegg er det fremlagt to beskrivelser av mulige organisasjonsforståelser til refleksjon og dialog. Disse representerer ytterlighetene/polaritetene.
Forslaget som er utredet fra GS, avstemt med president og utsendt styret første gang 25. mars, utgjør en syntese av disse to.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 88: Forbundsstyret tar diskusjonen til etterretning og avventer NIFs lovutvalg sin avgjørelse på forbundets forespørsel om styresammensetting.
– Som tidligere opplyst har vi stor forståelse for at denne prosessen er av betydelig interesse for hele organisasjonen. På neste styremøte skal endelig forslag vedtas, og vi oppfordrer derfor alle til å komme med spørsmål og innspill vedrørende reorganiseringen snarest mulig. Disse kan sendes til post@kampsport.no eller via nedenstående skjema, opplyser Sivertsen.
Veien videre
Nedenstående momenter vil være sentrale i forslaget som det nå arbeides med å ferdigstille, og styret inviterer medlemmer til å komme med konkrete innspill og spørsmål til alle nedenstående punkter:
Kongepokaler fordeles mellom grenene med halvparten til rullering mellom de internasjonale grenene og den andre halvparten til rullering mellom de nasjonale grenene. Det forutsettes at tildelingskriteriene fra Hans Majestet Kongen samt forbundets NM reglement følges.
Pengestrømmer følger særidrettene med idrettsgrener utifra et solidaritets- og likebehandlingsprinsipp som forutsetter en enhetlig kontingentsats for klubbenes medlemskap, kr. 150,- pr. medlem (+ forsikringspremie for de over 12 år). Tinget fastsetter kontingenten men økonomifordelingen vedtas av det til enhver tid sittende forbundsstyre, med orientering til tinget via budsjett og regnskap.
Medlemsklubbene kan i prinsipp delta med utøvere innen alle konkurranseregelverkene såfremt disse oppfyller regelverkenes vilkår.
Det velges et styre for hele forbundet som skal oppnevne konkurranseutvalgene samt ivareta grener og klubber som ikke har fokus på konkurranser. Sistnevnte gjøres primært via kampsportfestival og behovsprøvd tilskuddsordning.
Konkurranseutvalgene oppnevnes basert på nominasjoner fra åpne grenmøter dagen før forbundstinget i to omganger; innen regelverkene hvor forbundet har internasjonalt medlemskap og innen de øvrige nasjonale grenene.
Grenmøtene organiseres via administrasjonen i samarbeid med hvert konkurranseutvalg.
Forbundstinget er det formelle beslutningsorgan og høyeste myndighet i forbundet.
De som ikke er interessert i konkurranser behøver ikke delta på grenmøtene men kan delta på det besluttende tinget.
Forbundsstyret nomineres av valgkomiteen som jobber utifra mandat som vedtas av tinget. Tinget velger forbundsstyret på fritt grunnlag utifra NIFs lover.
Styresammensetningen foreslås slik;
Leder
Nestleder
5 styremedlemmer
2 varamedlemmer
Ovennevnte punkter er formulert utifra styrets tidligere prosess med vedtak og føringer, inkl. antall i styret.
Håper på engasjement på åpent møte
I tillegg til å sende inn forslag og spørsmål via nedenstående skjema håper også styret på god deltakelse og stort engasjement på et åpent møte som vil avholdes dagen før forbundstinget.
– Forbundsstyret ønsker å fremlegge det endelige resultat for alle klubbene på et åpent møte i forkant av forbundstinget med seksjonsmøter. I tillegg skal det utlegges informasjon i alle forbundets kanaler fremover. Formålet er at alle skal kunne komme med sine innspill og spørsmål før endelig behandling og beslutning skjer på forbundstinget, presiserer president Sivertsen.