Stor stemning på Desucon

Publisert 30.10.2017
Redigert 31.10.2017

Den 21. oktober var Norges Kampsportforbund godt representert på Desucon. Desucon er en messe for alle med interesse for japansk kultur, og denne utgaven av messen gikk av stabelen ved Oslo Kongressenter.

Flotte representanter fra idrettene aikido, kendo, og kakudokan var alle på plass på høstens Desucon, og nær 1200 besøkende på messen fikk dermed en fin anledning til å bli bedre kjent med akkurat disse idrettene

Bredt spekter

Desucon beskriver seg selv om et «pop-kulturelt arrangement produsert av og for nerder». Messen har et variert tilbud av aktiviteter og salgsstand, men for mange av de besøkende er gaming og cosplay de store attraksjonene. Cosplay vil si at folk kler seg ut som karakterer fra spill og filmer, og også på denne utgaven av messen var et bredt spekter av spill, tegneserier og filmer representert.

Representanter fra aikido og kendo hadde alle med seg informasjonsmateriell, og informerte de mange nysgjerrige om hva som kjennetegner akkurat deres idretter. I tillegg var representanter fra Kakudokan Norge til stede. Administrasjonen i Norges Kampsportforbund var også på plass for å dele ut give-aways og fortelle om kampsport generelt. Ikke minst fikk vi gitt alle besøkende informasjon om vår Sammen mot Tokyo-kampanje og veien frem mot OL i Japan i 2020.

Handler om synliggjøring

Oslo Kendo var på plass på Desucon. Her med to ivrige cosplayere. Foto: Erik Gretteberg Engedal.

– Vi fikk informert godt om våre tilbud på Desucon. Oslo Kendo har blant annet nybegynnertreninger to ganger i uken, og alle som kom innom standen ble selvfølgelig invitert til disse. I tillegg til å få rekruttert nye medlemmer handler deltakelsen på en messe som Desucon fremfor alt om å synliggjøre oss. For min del er det også en god måte å skape kontakt med de andre klubbene som vi har fellestrekk med, sier Anette Londal i Oslo Kendo.

Også Trond Søvik, generalsekretær i Norges Kampsportforbund, understreker viktigheten av synliggjøring på denne typen arrangement.

– Vi er svært glade for at flere av våre idretter ble markedsført på denne messen, og oppfordrer alle våre klubber til å tenke kreativt når det gjelder markedsføringsarenaer for å sikre god rekruttering, sier Søvik.