På skolebenken: Norges Kampsportforbund lanserer Landslagsskolen

Publisert 05.10.2020

Denne høsten har fire nye utøvere tatt steget inn på fulltidslandslagene i karate og taekwondo. De fire utøverne vil i løpet av det kommende halvåret få god støtte i overgangen til profesjonelle kampsportutøvere; Norges Kampsportforbund lanserer nemlig denne uken Landslagsskolen.

Landslagsskolen er et kompetansehevende prosjekt utarbeidet av Kampsportforbundet for å støtte utøvere i overgangen til fulltidslandslaget.

– Vi er svært opptatt av å ivareta våre utøvere på alle nivåer, og vi ønsker å gi utøverne på fulltidslandslaget så god støtte som mulig, sier Dag Jacobsen, Sportssjef i Norges Kampsportforbund.

I samarbeid med Olympiatoppen

Taekwondo- og karatelandslagene har gjennom en årrekke samarbeidet tett med Olympiatoppen, og også Landslagskolen er utformet som en videreutvikling av dette samarbeidet, og første samling ble avholdt på Olympiatoppen i slutten av september.

I løpet av de første to samlingene har man fokusert på eierskap og selvstendighet. Michael Jørgensen fra Olympiatoppen ledet begge seansene.

– Landslagsskolen vil være modulbasert, og ta for seg temaer som ernæring, skadeforebygging, markedsarbeid og kommunikasjon, samt gjennomgang av mulighet og forpliktelser som ligger i utøvernes avtaler. Modulene vil bestå av seminarer og foredrag, e-læringsmoduler, og fysiske samlinger både på landslagsanlegget og Olympiatoppen. Utøverne vil også gjennomføre betydelig fysisk trening på Olympiatoppen, opplyser Jacobsen.

Tilgang til det de trenger  

Annika Sælid og Mariam Skogland er nå en del av fulltidslandslaget i karate. Foto: Syver Aas Bakke.

To av de nye fulltidsutøverne er karate-kvinnene Mariam Skogland og Annika Sælid. Begge ser frem til å ta fatt på tilværelsen som profesjonelle idrettsutøvere, og gleder seg over å blant annet få ta del i Landslagsskolen.

– Overgangen til fulltidslandslaget har vært bra. Det å ha kommet hit og fått muligheten på fulltidslandslaget er jeg takknemlig for, og jeg opplever oppfølgingen så langt som ekstremt god. Jeg har tilgang til alt jeg skulle trenge på Olympiatoppen, det være seg lege, testing eller trening. Jeg tror også vi får bra nytte av Landslagsskolen videre, sier Sælid.

Også Skogland opplever overgangen til fulltidslaget som positiv.

– Overgangen har gått bra. Dette er noe jeg har jobbet mot, så det er deilig å ha nådd det målet! Oppfølgingen fra Olympiatoppen har vært veldig bra, vi får god oppfølging med alt fra leger til trening. Landslagskolen vil jo også gi oss både teoretisk og fysisk oppfølging for at vi skal kunne utvikle oss best mulig som idrettsutøvere, og dette vil utvilsomt komme til nytte.

Vil også komme etablerte utøvere til gode

Også de mer etablerte utøverne vil dra nytte av Landslagsskolen, påpeker Jacobsen.

– Selv om Landslagsskolen har som målsetting å støtte utøvere i den første perioden på landslagene, vil enkelte av modulene også være svært relevant selv for de med lengre fartstid. Vi vil derfor ta stilling til hvem som deltar på hva i forkant av hver enkelt modul.

Kombinerer med annen skolegang

Landslagsskolen er ikke den eneste utdanningen Sælid og Skogland tar fatt på denne høsten; duoen har tatt fatt på utdanning ved siden av toppidretten.

– Jeg studerer 75% på NIH. Jeg valgte å prøve meg på en bachelor i idrettspsykologi og trenerrollen. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått muligheten til å kunne studere ved siden av, og at NIH tar hensyn til at jeg er en fulltidsutøver, forteller Sælid.

Skogland studerer i motsetning til Sælid på fulltid.

– Jeg tar nå faglærerutdanning i Design og Kunst & håndverk ved OsloMet. Jeg studerer 100%, og er så heldig at skolen og lærere gjør det enkelt for meg å kunne satse slik jeg vil, uten at det påvirker utdanningen min!

Vi ønsker Annika og Mariam lykke til på skolebenken utover høsten!