Reorganisering: Oversikt over styrevedtak
Arbeidet med ny organisasjonsmodell ble innledet i 2019. Prosessen ble terminert av forbundsstyret i oktober 2021. Oversikt over alle styrevedtak finner du her.
Norges Kampsportforbund oppfordrer alle medlemmer til å sette seg inn forslaget til reorganisering, og komme med innspill og spørsmål hele veien frem til forbundstinget.
For å gi alle mulighet til å sette seg inn i styrets arbeid er nedenstående oversikt over relevante styrevedtak utarbeidet. Vi oppfordrer alle til å gjøre seg kjent med oversikten. Oversikten blir oppdatert fortløpende.
Organisering og virkemidler, herunder utviklingsfond:
President og GS la frem forslag til skisser for en fremtidig nyorganisering av forbundet med foranledning i NIFs pågående moderniseringsprosess, indre spenninger i norsk idrett mellom topp og bredde samt interne utfordringer i Kampsportforbundet om blant annet anerkjennelse, ressursfordeling og opplevd rettferdighet. Utgangspunktet for forslaget er å eliminere spenninger og få mer fokus på aktivitet, samtidig som overordnete rammer hensyntas.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 23
Forslaget til nyorganisering ble meget godt mottatt av forbundsstyret som ber GS utrede forslaget ytterligere både administrativt og politisk mtp. mulig sak til forbundstinget. Seksjonsstyrene gis mulighet for innspill. Straks President har godkjent artikkel til publisering, kan styrene utnevne grenkomiteer som gis full frihet til å administrere sin gren både administrativt, økonomisk og idrettslig. Grenkomiteene skal bestå av 3 medlemmer + 1 vara. Inntil videre innføres «frys» av utviklingsfondet, fleridrett seksjonens økonomi og payback ordning for godkjente utdanningskurs for stilartsorganisasjoner.
Status langtidsplan og utredning av reorganisering:
Det er lagt et grunnlag for en midlertidig reorganisering og det arbeides med en utredning og forslag til behandling på forbundstinget 2020. Dette er i tråd med langtidsplanens mål, herunder å samle kampidrettene.
Det ble foretatt en rask overordnet gjennomgang i.f.t. planen som ble oppsummert med følgende fokussaker;
- Reorganisering, kulturbygging (verdier i praksis)
- Arrangementsplan (NM veka, Joymo), ungdomsarbeid/UngFond
- Klubbutvikling (Bedre Klubb, kvalitetsklubb), trenerlisens og e-læring
- Service, BI-verktøy
I tillegg opplyste GS om at det har kommet nye rapporteringskrav fra NIF som det må leveres på og hensyntas i det videre;
- Toppidrett/landslag, talentutvikling og antidoping
- Anleggsarbeid og inkludering (økonomiske barrierer/utenforskap)
- Forenkling av organisasjonen og digitalisering av relevante prosesser
- Kulturbygging; Godt styresett, integritet, habilitet
De to sistnevnte punktene må sees i sammenheng med reorganiseringen og utredningen av denne.
Karate seksjonen med grenkomiteer er i ferd med å sette seg med sin styringsstruktur innen seksjonen. Det er lagt ut informasjon på nettsidene om dette, jf. https://kampsport.no/karate/karateseksjonens-ansvar-og-rolle/
Det er foreløpig nedsatt to grenkomiteer og det foretas sonderinger i.f.t. JKA.
Et internt notat om mulige kjøreregler for kommunikasjon ift. konkurransegrenene ble tatt opp til diskusjon. Det er krevende å vinkle dette slik at alle grupper/grener føler seg ivaretatt.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 32
Statusrapporten ble tatt til etterretning. Styremedlemmene gis frist til 5.juni med å komme med konkrete innspill til kommunikasjonsregler ift. grenene som tas opp igjen på neste styremøte.
Utredningsarbeid reorganisering:
Status for påbegynt arbeid og utkast til reorganiseringsplan ble presentert, inkl. innspill fra organisasjonen forøvrig. Noen punkter ble løftet til debatt slik at adm. kunne få innspill/signaler til det videre arbeid med utkastet.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 37
Arbeidet med utkastet til reorganiseringsplan tas til etterretning. Adm. bes om å fortsette arbeidet i.h.t. signalene på styremøtet.
Utredningsarbeid reorganisering:
Utredning forelå som diskusjonsgrunnlag og prinsipielle forhold ble grundig debattert. Styret landet på noen foreløpige innstillinger i.f.t. likebehandling av idretter og klubber samt hvordan fremtidig styresammensetning kan være.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 42
Diskusjonene tas videre opp i ledermøtet i oktober.
Reorganisering:
Forbundsstyret behandlet innspill fra ledermøtet i oktober samt høringssvarene på reorganiseringsforslaget. Det var mange gode tilbakemeldinger som reiser viktige og vanskelige spørsmål som må avveies.
Oppdraget for særforbund i NIF er hovedsakelig utdanning, verdiarbeid, konkurranser og landslag. I tillegg har styret følgende retningsmål: Opplevd rettferdighet så langt som mulig gjennom anerkjennelse, ressursfordeling og likebehandling (unngå særordninger).
Forbundsstyret fattet følgende vedtak med 6 mot 4 stemmer:
Vedtak 49
Forbundsstyret takker for alle høringssvarene og gir ros til organisasjonen for stort engasjement. Styret søker å hensynta mange av innspillene ved å justere modellen for reorganisering med følgende føringer til behandling på forbundstinget 2020:
- Seksjonsinndelingen beholdes som nå men med følgende unntak:
- Fleridrett seksjonen sammenslås med jujutsu
- Dagens grenkomiteer pr. konkurranseidrett i karate lovreguleres
- Seksjonsstyrer erstattes med konkurranseutvalg
- Matematisk fordeling av disponible øk. rammer
- Det innføres lovpålagte nominasjonsprosesser i seksjonene og egne seksjonsmøter med valg av kandidater til eget konkurranseutvalg samt til forbundsstyret
- Egen styreinstruks (fastsettes av tinget) som regulerer oppnevning av kandidater til konkurranseutvalg i tråd med seksjonenes valg
- Egen valgkomité instruks (fastsettes av tinget) som regulerer komiteens oppdrag med å komponere et styreforslag til tinget som hensyntar seksjonens valg slik at disse hver har et styremedlem og et personlig varamedlem.
- Lovregulering av et forbundsstyre bestående av med 7 personer med styreleder, nestleder, 4 styremedlemmer fra seksjonene (med personlige varamedlemmer fra seksjonene) samt 1 styremedlem som på valgtidspunktet er under 26 år.
- Ungdomskomité som nå
- Toppidrettskomité etableres med involvering fra relevante konkurranseutvalg
- Utdanningskomité o.a. kan vurderes
Forbundsstyret behandler forslag til styreinstruks, valgkomité instruks, instruks for konkurranseutvalg, toppidrettskomité og ev. andre på neste styremøte.
Fordeling av kampsporter/grener under seksjonene foreslås til tinget som følgende med mulighet for videreutvikling etter tingperioden basert på erfaringer og ev. nye innspill;
Kampsportfestival og felles tilskuddsordning vurderes som viktige mulige tiltak for å favne hele organisasjonen i fremtiden – uavhengig av konkurranseorientering.
Reorganisering:
Forbundsstyret tok utgangspunkt i forrige vedtak 49 fra desember samt følgende matrise med særidretter som kvalifiserer for offentlige tilskudd med sine konkurranse-grener/regelverk (alfabetisk rekkefølge):
Forbundsstyret diskuterte en rekke aspekter i prosessen med reorganiseringen som er påbegynt, og da særlig solidartets – og likebehandlingsprinsippet og det å innrette organisasjonen med det som grunnprinsipp.
Styret fattet følgende enstemmige
Vedtak 53
Forbundsstyret erkjenner at det ikke vil være tid til å få utredet alle fasetter ved forslag til reorganisering før forbundstinget i år. Det legges derfor opp til at slik utredning med konsekvenser også av medlemskap i idrettsforbundet og de ulike mulige internasjonale særforbund gjøres i.l.a. neste tingperiode. I tillegg må det vurderes om karate skal deles i to seksjoner slik som taekwondo. Alternativt navn på karate seksjon nr. 2 skal fremlegges forslag på av Øyvind og Jannikke til neste styremøte.
Forbundsstyret går inn for likebehandling av karate og taekwondo slik at karate også får 2 styremedlemmer i forbundsstyret (totalt 8 i forbundsstyret). Karate seksjonen må avklare på sitt seksjonsmøte før forbundstinget hvordan valgprosessen på disse to skal være (f.eks. etter mønster fra taekwondo). I tillegg kan seksjonen vurdere forslag om deling av seksjonen i to (også etter mønster fra taekwondo).
Nominasjonsprosesser på representanter i forbundsstyret fra seksjonene/grenene gjøres fra seksjonsmøtet før tinget, mens valgkomiteen nominerer leder, nestleder og et styremedlem under 26 år.
Forbundsstyret ønsker å fremme forslag om et felles kontingentbeløp på forbundstinget, uavhengig av tilhørighet i særidrett/seksjon, på kr. 150,- pr. person i klubbene. Dagens løsning med 2-pris system med forbundsavgift og seksjonsavgift foreslås dermed erstattet. Forsikringspremie for de over 12 år kommer som nå i tillegg med kr. 80,- .
Av fire økonomimodeller (utenom dagens ordning) som ble gjennomgått i styremøtet, finner styret foreløpig to av disse som mest aktuelle. Disse tas opp til vedtak på neste styremøte.
Forbundsstyret ønsker å fremlegge det endelige resultat for alle klubbene på et ledermøte fredagen i forkant av forbundstinget med seksjonsmøter. I tillegg skal det utlegges informasjon i forbundets kanaler fremover slik at alle kan bli opplyst og komme med ev. innspill og spørsmål før endelig behandling og beslutning skjer på forbundstinget søndagen.
Saksdokumenter til tinget, reorganisering m.m.:
Forslag til program, funksjonærer, saksdokumenter, kongepokalfordeling, ansvar/roller/mandater, økonomifordelingsmodell, nødvendige lovendringer, valg av revisor, m.m. forelå til behandling.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 58
Forbundsstyret godkjenner forslaget til program for tinghelgen og fastsatte forslag til valgte funksjonærer under tinget. Forslag til mandater innen ny reorganiserings-strukturen tas til etterretning og benyttes som utgangspunkt for det videre arbeid.
Styret ber om at innstilling til tinget på ny revisor fremlegges på nytt når alle tilbud er innhentet.
Kongepokalfordeling, økonomimodell og forslag til nødvendige lovendringer (knyttet til styresammensetningen) til tinget ift. reorganiseringen ble det ikke fattet vedtak på, og må dermed tas opp igjen på neste styremøte.
Reorganisering:
Forbundsstyret fortsatte arbeidet med reorganiseringen og diskuterte flere forslag som var oversendt styret. For best mulig opplysning ble forslagene presentert i delmøte 2. Styret ba forslagsstillerne (Kjell, Øyvind og Per Chr./Line) om å se på et mulig omforent forslag til delmøte 4. Om flere kommer inn med forslag kan gruppen utvides med ny forslagsstiller. Om dette ikke lykkes, kan styret ta stilling til de enkelte forslag hver for seg. Økonomidelen kan ev. holdes utenfor, da styret vurderer å opprette en egen arbeidsgruppe som får i oppgave å se på dette.
Presidenten åpnet delmøte 4 med info fra organisasjonsnormene om styrets arbeid og plikter og hvordan han ville legge opp dette møtet. Det ble også vist til at det samme dag var innkommet et delforslag fra ungdomskomiteen via Victoria. Videre sa presidenten at han hadde tatt initiativ til å følge opp styrets ønske fra delmøte 2 om å prøve å komme frem til et omforent forslag sammen med de øvrige forslagsstillerne. Det var dessverre ingen konkret respons på dette. Hele korrespondansen sendes styret.
De ulike forslagene ble oppsummert i presentasjons form av presidenten og deretter åpnet for meningsutveksling. Under delmøtet kom det frem at de alternative forslagene til saksfremlegget var ufullstendige og Line foreslo å utsette realitetsbehandlingen av alle forslag som forelå til behandling.
Forbundsstyret fattet følgende vedtak med 8 mot 3 stemmer:
Vedtak 75:
Realitetsbehandling av reorganiseringssaken utsettesinntil videre. Forslagsstillerne bak de alternative forslagene til saksfremlegget bes om å se på et omforent forslag som alternativ til saksfremlegget.
President og GS la til følgende protokolltilførsel: Det er styrets ansvar å fatte beslutninger fortløpende. Et vedtak står helt til et nytt vedtak erstatter det. I denne saken om reorganisering har beslutningsprosessen stoppet opp og styret trenerer saken ved å utsette realitetsbehandlingen på tross av flere konkrete forslag å ta stilling til. Dette er i strid med hva jeg/vi mener er styrets ansvar og et forhold som vil bli rapportert til NIF.
Deretter kom Victoria med følgende protokolltilførsel: Dårlige strukturerte møter har gitt styret liten tid til å ta stilling til konkrete punkter og åpnet for kaotiske diskusjoner med lite framdrift. Samt protokolltilførsel fra Øyvind, Per Christian, Gitte, Jannikke, Rolf Magne, Line, Svanhild og Torgeir: Presentasjonen og behandlingen av sak FS25/20 (reorganisering) i FS-møte 11 del 4 den 16.06.2020 viste med all tydelighet at det åpenbart er behov for en ytterligere utredning før det fattes en beslutning i denne viktige saken. Det er styrets ansvar å fatte beslutninger etter en grundig saksbehandling og styret har alltid anledning til å be administrasjonen utrede en sak ytterligere før det tas en beslutning, dersom styret finner at grunnlaget er for dårlig. Dette fremgår av NKFs organisasjonsnormer. Et bredt flertall av styrets medlemmer fant at grunnlaget for sak FS25/20 var for dårlig og ønsket derfor å utsette saken for ytterligere utredning. Utsettelsesforslaget ble vedtatt med 8 mot 3 stemmer. At dette utsettelsesvedtaket ledet til en protokolltilførsel fra GS/President, hvoretter styret blir beskyldt for å trenere saken og handle i strid med styrets ansvar fremstår som oppsiktsvekkende. Enda mer oppsiktsvekkende er det at GS/President vil rapportere forholdet til NIF. Styret har på ingen måte verken trenert saken eller handlet i strid med sittansvar. Tvert imot har styret vært sitt ansvar bevisst ved å utsette en svært viktig sak for ytterligere utredning, da et bredt flertall av styrets medlemmer fant at foreliggende grunnlag var for dårlig til å kunne fatte et forsvarlig vedtak. Dette er helt i henhold til NKFs organsasjonsnormer. Reorganiseringen har vært en pågående prosess i hele denne tingperioden, og styret har allerede fattet flere vedtak i denne forbindelse, bl.a. vedtak 49/19. Det er blant annet divergensen mellom de vedtak som allerede er fattet i forbindelse med reorganiseringen og foreliggende saksframlegg som nødvendiggjør utsettelsen av sak FS25/20».
Reorganisering:
Det vises til styrets prosess med en mulig reorganisering av forbundets struktur, herunder også styresammensetningen, jf.https://kampsport.no/organisasjon/styrene/forbundsstyret/reorganisering/. Det forelå forslag om å foreta en nærmere avklaring med NIFs lovutvalg vedrørende mulig styresammensetning.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 82: NIFs lovutvalg anmodesom å vurdere om de følgende alternativer (i prioritert rekkefølge) er forenlige med NIFs regelverk, og avgi en bindende uttalelse i denne forbindelse:
- Alternativ 1:«Forbundsstyret skal bestå av President og visepresident, 1 representant fra hver seksjon (6 styremedlemmer) med personlig varamedlem. 1 styremedlem under 26 år. 2 varamedlemmer». Representantene fra seksjonene velges på fritt grunnlag og på demokratisk vis av sine respektive seksjoner og godkjennes av Forbundstinget. Resten av styret (President, visepresident, ungdomsrepresentant + 2 vara) velges på fritt grunnlag og etter innstilling fra valgkomiteen.»
- Alternativ 2:«Forbundsstyret består av følgende:President og visepresident. 7 styremedlemmer (1 fra hver seksjon og 1 ungdomsrepresentant) + 2 varamedlemmer»
- Alternativ 3:«Forbundsstyret består av: President og visepresident, 7 styremedlemmer hvorav 1 ungdomsrepresentant. Alle seksjonene skal være representert i forbundsstyret».
Evaluering av prøveordning for grenkomiteer:
Det er fremlagt noen refleksjoner rundt grenkomiteene i karate og prøveordningen som det skal trekkes erfaringer fra ifm. mulig reorganisering. I tillegg er det fremlagt to beskrivelser av mulige organisasjonsforståelser til refleksjon og dialog. Disse representerer ytterlighetene/polaritetene.
Forslaget som er utredet fra GS, avstemt med president og utsendt styret første gang 25. mars, utgjør en syntese av disse to.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 88: Forbundsstyret tar diskusjonen til etterretning og avventer NIFs lovutvalg sin avgjørelse på forbundets forespørsel om styresammensetting.
Reorganisering:
Forbundsstyret diskuterte organiseringen av særidrettene/grenene samt styresammensetningen. Det forelå to forslag i saken.
Forbundsstyret fattet følgende
Vedtak 13:
Begge forslagene utsendes på høring i organisasjonen mtp. endelig behandling på neste ordinære ting i 2022. Høringsdokumentet framlegges til forbundsstyret til godkjenning før utsending.
Vedtak 53 om enhetlig klubbkontingent (forbundsavgift + seksjonsavgift) frafalles. Hver særidrett/seksjon må selv ha sin egen selvråderett for dette. Framlagte forslag til mandater for toppidrettskomité m.fl. tas til etterretning.
Organisasjonsform og høringsnotat reorganisering
Er fleridrettsforbund fortsatt riktig organisasjonsform for NKF?
Forbundsstyret diskuterte dette i relasjon til forslag til høringsnotat som forelå til godkjenning.Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 21:
Styret mener NKF fortsatt skal organiseres som et fleridrettsforbund og legger dette til grunn ved sine forslag til høring i organisasjonen. Framlagte forslag til høringsnotat ble diskutert og presidentskapet ble bedt om å se nærmere på dette sammen med GS før endelig styrebehandling.
Omforent forslag/endelig høringsnotat
I forbundet eksisterer interne utfordringer i.f.t. hva som oppleves som rettferdig (anerkjennelse og fordeling av ressurser) på tvers av særidretter/idrettsgrener i NKF. Ressursfordelingen er imidlertid gjennomgått og avklart gjennom styrevedtak 5/2021 og styret står igjen med særidrettenes organisasjonsmessige struktur og tilknytninger som skal ut på høring. Dagens organisering samt forslagene til reorganisering som foreligger på styrets bord kan ev. utfordre/bryte med de internasjonale forpliktelser. Et omforent forslag ble framlagt til behandling som mulig alternativ, med utgangspunkt i noen anbefalte normer for ivaretakelse av internasjonale forpliktelser. Forbundsstyret behandlet spørsmål om kun å utsende det omforente forslaget på høring eller begge forslagene som foreligger fra før og fattet følgende Vedtak 28 Høringsnotatet utsendes med to forslag, jf. tidl. vedtak 13, framfor et omforent forslag. Vedtaket ble fattet med 6 stemmer mot 4. Styret diskuterte deretter hva som var mest hensiktsmessig av å legge høringsnotatet ut med informasjon om at det samtidig går til de internasjonale særforbundene for uttalelse eller om slik uttalelse bør innhentes i forkant for å kvalitetssikre om forslagene er i overensstemmelse med deres lover og bestemmelser. Forbundsstyret behandlet spørsmålet og fattet følgende Vedtak 29 Det skal innhentes uttalelse fra de internasjonale særforbundene i forkant av at høringsnotatet utsendes. GS utarbeider henvendelsen til de internasjonale særforbundene og oversender styret i forkant for ev. innspill. Vedtaket ble fattet med 6 stemmer mot 4. |
Status reorganiseringssak
Reorganiseringssaken startet i februar 2019 hvor forbundsstyret fattet vedtak om at GS skulle lage en utredning mtp. mulig sak på forbundstinget. Samme år ble det avholdt ledermøte og innhentet høringssvar fra klubbene og styret fortsatte prosessen. I januar
2020 ble det påbegynt en debatt om solidaritets- og likebehandlingsprinsipper i styret.
Senere ble det fattet vedtak om å innhente en bindende uttalelse fra NIF ift. mulig styresammensetning og kvotering av medlemmer fra seksjonene. Svar kom over nyttår i 2021.
I mai fattet styret vedtak om å innhente uttalelse (om lovmessige forhold knyttet til mulige organisasjonsmodeller) også fra de internasjonale særforbundene før nytt høringsnotatet utsendes klubbene. GS ble da bedt om å utarbeide henvendelsen til de internasjonale særforbundene og oversende styret i forkant for ev. innspill. Dette er gjort og forelagt til styrets behandling.
Forbundsstyret fattet følgende enstemmige
Vedtak 08
Status for reorganiseringsprosessen tas til etterretning. Innhenting av de internasjonale særforbundenes uttalelser om de ulike organisasjonsmodellene skjer etter at styret har behandlet saken på neste møte.
Reorganiseringsprosessen:
Presidentskapet la frem forslag til voteringer for hhv. alternativ 1 og 2 i det utarbeidete høringsnotat samt alternativ 3 som er dagens modell. I tillegg ble det tatt opp hvorvidt vedtakene 28 (forrige styreperiode) og 13 (forrige styremøte), om høringsnotat til medlemsklubbene om reorganiseringsmodeller, skulle annulleres eller ikke og om vedtakene 29 (forrige styreperiode) og 08 (forrige styremøte), vedrørende innhenting av internasjonale særforbunds uttalelser om de ulike organisasjonsmodellene, også skulle annulleres eller ikke.
Det presidentskapet ser, etter å ha jobbet med dette frem mot behandling på styremøtet i oktober, er at det ser ut til å være vanskelig, for ikke å si umulig, å omforenes om et forslag som både vil kunne oppnå flertall på tinget og stå seg i forhold til våre internasjonale forpliktelser.
Presidentskapet opplever at reorganiseringsprosessen på dette tidspunktet har medført splittelse i forbundet. Å føre prosessen videre, når vi ikke ser at vi kan komme frem til et forslag vi tror vil stå seg, fremstår derfor som lite hensiktsmessig.
Forbundsstyret fattet følgende
Vedtak 14
Forbundsstyret annullerer vedtakene om utsendelse av høringsnotat, mot 3 stemmer. Alternativ 1 og 2 i høringsdokumentet annulleres av et enstemmig styre. Alternativ 3, dagens modell, ble vedtatt mot 1 stemme. Styret annullerer enstemmig vedtakene om innhenting av uttalelser fra internasjonale særforbund.
Det presiseres at NKF, i henhold til NIFs lov § 1-2 (1), skal arbeide for at alle medlemmene gis mulighet til å utøve idrett ut fra sine ønsker og behov, og uten å bli utsatt for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.
Likebehandlingsprinsippet skal være bærende, slik at alle medlemmene skal ha de samme rammebetingelser gjennom sitt medlemskap i forbundet, uavhengig av type kampsport/idrettsgren, stilart og internasjonal tilknytning.
Veien videre
Nedenstående momenter vil være sentrale i forslaget som det nå arbeides med å ferdigstille, og styret inviterer medlemmer til å komme med konkrete innspill og spørsmål til alle nedenstående punkter:
- Kongepokaler fordeles mellom grenene med halvparten til rullering mellom de internasjonale grenene og den andre halvparten til rullering mellom de nasjonale grenene. Det forutsettes at tildelingskriteriene fra Hans Majestet Kongen samt forbundets NM reglement følges.
- Pengestrømmer følger særidrettene med idrettsgrener utifra et solidaritets- og likebehandlingsprinsipp som forutsetter en enhetlig kontingentsats for klubbenes medlemskap, kr. 150,- pr. medlem (+ forsikringspremie for de over 12 år). Tinget fastsetter kontingenten men økonomifordelingen vedtas av det til enhver tid sittende forbundsstyre, med orientering til tinget via budsjett og regnskap.
- Medlemsklubbene kan i prinsipp delta med utøvere innen alle konkurranseregelverkene såfremt disse oppfyller regelverkenes vilkår.
- Det velges et styre for hele forbundet som skal oppnevne konkurranseutvalgene samt ivareta grener og klubber som ikke har fokus på konkurranser. Sistnevnte gjøres primært via kampsportfestival og behovsprøvd tilskuddsordning.
- Konkurranseutvalgene oppnevnes basert på nominasjoner fra åpne grenmøter dagen før forbundstinget i to omganger; innen regelverkene hvor forbundet har internasjonalt medlemskap og innen de øvrige nasjonale grenene.
- Grenmøtene organiseres via administrasjonen i samarbeid med hvert konkurranseutvalg.
- Forbundstinget er det formelle beslutningsorgan og høyeste myndighet i forbundet.
- De som ikke er interessert i konkurranser behøver ikke delta på grenmøtene men kan delta på det besluttende tinget.
- Forbundsstyret nomineres av valgkomiteen som jobber utifra mandat som vedtas av tinget. Tinget velger forbundsstyret på fritt grunnlag utifra NIFs lover.
- Styresammensetningen foreslås slik;
- Leder
- Nestleder
- 5 styremedlemmer
- 2 varamedlemmer
Ovennevnte punkter er formulert utifra styrets tidligere prosess med vedtak og føringer, inkl. antall i styret.
Spørsmål/kommentarer vedrørende reorganisering
Henvendelser vedrørende reorganisering.