Norsk OL-deltakelse gir unik eksponering for klubbene
Foto: Syver Aas Bakke
Publisert 21.07.2021
Da Richard Ordemann ble kvalifisert til OL i Tokyo som eneste norske kampidrettsutøver, åpnet det seg også unike muligheter for taekwondo som idrett til å få vidstrakt eksponering og ikke minst anerkjennelse hos et bredt norsk publikum.
Historien viser at årene med norsk OL-deltakelse i taekwondo har gitt god medlemsvekst i klubbene, og år med OL-medaljer har gitt eksplosiv rekruttering. De olympiske idrettene får alles øyne på seg de neste ukene, og vi ser en klar sammenheng med anerkjennelsen disse idrettene får i forbindelse med olympiske leker.
Klubbene bør starte rekrutteringen allerede nå
Nå som samfunnet gradvis åpner igjen og idretten lanserer sin #tilbaketilidretten-kampanje fra høsten av, er det viktig at klubbene benytter denne anledningen til å vise seg frem for nye medlemmer og starter medlemsrekrutteringen mens befolkningen fortsatt har OL og taekwondo friskt i minne.
Selv om vi er midt i fellesferien, bør alle WT-klubber være proaktive når det gjelder å legge ut informasjon om olympisk taekwondo både på egne nettsider og i sosiale medier, slik at man assosieres med å være en internasjonalt anerkjent OL-idrett.
Vi oppfordrer derfor alle taekwondo-klubbene til allerede nå å poste deres lykkeønskninger til Richard, for å vise at klubbens treningstilbud er med i den olympiske familie og at vi sammen støtter Norges eneste kampsportutøver i årets OL. Kampsportforbundet har laget egen grafikk og bilder som klubbene fritt kan benytte til dette formålet, disse kan lastes ned her (trykk på bildet for større versjon):
Bildene krediteres: World Taekwondo, Syver Aas Bakke og Olympic Team Norway
Veien til å bli OL-utøver er lang og tøff, og vi vet at uten bredde får vi heller ingen topper. I dette tilfellet har toppidretten derimot mulighet til å gi tilbake til bredden igjen, gjennom eksponeringen hele idretten får. Kanskje en fremtidig OL-deltaker starter i din klubb, nettopp fordi de så olympisk taekwondo i år?
Kampsport-eksponering gir alle kampidretter muligheter
Selv om det er taekwondo (WT) som nå får eksponering og anerkjennelse, ser vi at det historisk gagner alle våre grener at kampsport får eksponering i riksmediene, som når vi har norsk OL-deltakelse. I år får man i tillegg til taekwondo også for første gang se olympisk karate med den norske dommeren Robert Hamara i aksjon på TV-skjermene, noe som vil bidra til å få kampsportene ut til enda større masser.
Kanskje det er nettopp denne eksponeringen som gjør at et nytt publikum der ute får den ekstra motivasjonen til å finne sin nærmeste kampsportklubb, uavhengig av gren? Det er ofte tilfeldig hvilken kampidrett nye medlemmer kommer til, som regel er det geografi og lokale forhold som avgjør hvor man slår sine første slag.
Aktivitet på sosiale medier kan utgjøre den store forskjellen
Viktigheten av sosiale medier har aldri vært større og vi oppfordrer klubbene til å være aktive i sine kanaler fra OL og frem mot høstens sesongstart.
Legg ut videoer av hva nettopp deres klubb tilbyr. Er dere en taekwondo-klubb gjør dere lurt i å assosiere treningstilbudet deres med det publikum kjenner igjen fra OL. Videoer når generelt ut til mange flere seere enn stillbilder og er dermed å foretrekke i markedsføringsarbeid.
Kampsportforbundet ber alle våre klubber innen alle grener om å være klare for en travel høst med medlemsrekruttering og forhåpentligvis etterlengtet vekst etter en lang og tøff periode med korona.
Nå skal vi #tilbaketilidretten