Markedsbestemmelser
Nedenfor finner du NKFs markedsbestemmelser.
For utskrift av regelverk, velg «Fil» og «Skriv ut» i nettleseren, eller trykk «ctrl+p» i windows, «cmd+p» på mac. Utskriften dekker hele regelverket som vises på siden. Du trenger ikke åpne kapitler og paragrafer. Utskriften kan skrives ut, men også lagres som PDF. Husk at det er regelverket publisert på denne siden som er til enhver tid gjeldende, og vi oppfordrer alle til å tenke på miljøet fremfor å skrive det ut.
Norges Kampsportforbunds markedsbestemmelser
Sist endret under Forbundstinget 06.06.2021.
Disse bestemmelser gjelder for Norges Kampsportforbund (NKF). NKFs medlemsklubber og for utøvere, trenere m. v. tilknyttet NKF og/eller NKFs medlemsklubber.
Det kreves simpelt flertall på NKFs forbundsting for å endre bestemmelsene. Dersom det foretas endringer i NIFs lov som får betydning for disse bestemmelser, skal forbundsstyret inkorporere NIFs endringer slik at harmonisering foreligger.
Bestemmelsene regulerer det interne forholdet mellom NKF tilhørende medlemsklubber og utøvere hva gjelder markeds- og medierettigheter, herunder med det formål å legge til rette for optimal utnyttelse av disse rettighetene.
Med markedsrettigheter menes immaterielle rettigheter (varemerker/logoer, «image rights» m. v.) som benyttes til å markedsføre eller profilere virksomheter eller produkter i markedet. Som markedsavtale regnes enhver avtale som gir et rettssubjekt rett til å utnytte et organisasjonsledds markedsrettigheter og/eller dets tilknyttede utøvere i sin markedsføring eller øvrig virksomhet.
Med medierettigheter menes retten til å oppta, overføre eller videreformidle lyd, bilde, tekst og lignende fra et idrettsarrangement via TV, radio, internett eller på annen måte, jf. NIFs lov § 14-3 (1).
Markedsbestemmelsene er utformet i henhold til NIFs lov kapittel 13 (Avtaler og samarbeid mellom idrettens organisasjonsledd og næringslivet) og 14 (Idrettens markeds- og rettighetsbestemmelser) og er også underlagt disse bestemmelsene.
-
Markedsbestemmelser endret i sin helhet.
2.1 Generelt om NKFs markedsrettigheter
NKF eier samtlige markedsrettigheter som omfattes av NKFs virksomhet, herunder NKFs landslagsvirksomhet. Dette omfatter blant annet NKFs immaterielle rettigheter som varemerker, logo/emblem m. v., alle markedsrettigheter til de idrettsarrangementer NKF har eiendomsretten til, jf. NIFs lov § 14-2, samt profileringsrettigheter på trenings- og konkurranseutstyr utøvere og andre benytter når de representerer NKF i relasjon til dets landslagsvirksomhet.
2.2 NKFs markeds- og medierettigheter knyttet til idrettsarrangementer
NKF innehar markeds- og medierettighetene til de idrettsarrangementer NKF arrangerer og til arrangementer som er en del av et arrangementssystem regulert av NKFs regelverk, jf. NIFs lov § 14-2 og § 14-3. NKF innehar følgelig eiendomsretten til alle arrangementer som er oppført på NKFs til enhver tid gjeldende terminliste. En nærmere regulering av eiendomsretten til de arrangementer som arrangeres av NKF og NKFs organisasjonsledd følger av NKFs Fellesbestemmelser kapittel 1.
Markeds- og medierettighetene tilknyttet idrettsarrangementene omfatter retten til å utnytte de økonomiske muligheter som arrangementene gir grunnlag for, herunder eksempelvis i form av markedsavtaler, medieavtaler og billettinntekter.
Når det gjelder ovennevnte arrangementer, kan NKF lisensiere markedsrettigheter og/eller medierettigheter til klubbene som forestår arrangementet på NKFs vegne. I slike tilfeller skal det inngås en arrangøravtale mellom NKF og den klubben som forestår arrangementet på NKFs vegne der partenes rettigheter og forpliktelser knyttet til arrangementet fremgår.
For andre idrettsarrangementer enn de benevnt ovenfor innehar det organisasjonsleddet som arrangerer arrangementet markeds- og medierettighetene til dette.
2.3 NKFs markedsrettigheter til utøvere som representerer NKF
2.3.1 Utøvernes plikt til å medvirke i NKFs markedsavtaler
I henhold til NIFs lov § 14-4 (4) innehar utøverne selv eiendomsretten til eget navn, bilde og signatur.
NKF benytter betydelige midler på sin landslagsvirksomhet, herunder tilrettelegging for en målrettet og optimal satsning for utøverne og rekruttering av nye utøvere. Som et ledd i den organiserte idrettens solidaritetsprinsipp er utøverne – i rimelig utstrekning – forpliktet til å medvirke i oppfyllelsen av NKFs markedsavtaler, jf. NIFs lov § 14-5. I vurderingen av hva som er en rimelig medvirkning skal det blant annet legges vekt på:
- Medvirkningens omfang, herunder hensynet til utøverens personlige integritet og privatlivets fred.
- Den godtgjørelse eller andre fordeler utøveren har hatt eller får gjennom tilknytningen til klubb eller NKF.
- Hensynet til solidaritet mellom klubbene/NKFs tilrettelegging av elite- og breddeaktiviteter.
Utøveren skal i anledning ovennevnte medvirkningsplikt stille sitt navn, bilde (foto og film) og signatur (heretter benevnt som «image rights») vederlagsfritt til NKFs eksklusive rådighet for bruk i forbindelse med inngåelse og oppfyllelse av et nærmere avtalt antall/omfang av NKFs markedsavtaler.
Omfanget av utøvers medvirkningsplikt skal fremforhandles av partene, og skal inntas i særskilt avtale mellom utøver og klubb og/eller utøver og NKF. I avtalen skal det blant annet fremgå hvilke rettigheter utøveren – gjennom sin medvirkningsplikt – overdrar eksklusivt til klubben eller NKF (og som utøver derfor ikke kan utnytte), og hvor ofte utøveren plikter å delta på ulike markedsoppdrag til de virksomheter som skal utnytte utøverens markedsrettigheter.
2.3.2 Angivelse av representasjonsperiode
Når en utøver representerer NKF i konkurranser, på samlinger, treninger og reiser eller i andre sammenhenger, løper representasjonsperioden fra kl 00:01 dagen før utøveren reiser til arrangementet, og opphører kl 23:59 dagen etter at utøveren reiser fra arrangementet. Representasjonsperiodens varighet kan dog under enhver omstendighet ikke være kortere enn varigheten på det aktuelle arrangementet eller den aktuelle samlingen.
Når utøvere representerer NKF, skal de benytte NKFs offisielle landslagsbekledning, herunder etterleve NKFs klesinstruks.
2.3 Klubbenes markedsrettigheter
Klubbene eier samtlige markedsrettigheter som omfattes av deres virksomheter. Dette omfatter blant annet klubbens immaterielle rettigheter som varemerker, logo/emblem m. v., alle markedsrettigheter til de idrettsarrangementer klubbene har eiendomsretten til, jf. NIFs lov §14-2, eller har fått lisensiert av andre organisasjoner som f. eks. fra NKF, samt profilerinsrettigheter på trenings- og konkurranseutstyr utøvere og andre personer benytter når de representerer klubbene i trening og konkurranser.
En klubb som har en landslagsutøver som medlem og ønsker å benytte denne i sin markedsføring, skal på forhånd innhente NKFs skriftlige forhåndssamtykke. NKF kan nekte samtykke eller sette vilkår for samtykke dersom NKF har saklig grunn til det.
En klubb kan dog benytte en landslagsutøver i markedsmessig sammenheng uten forutgående skriftlig samtykke fra NKF, forutsatt at det 1) klart fremgår at reklamen assosieres med klubben, 2) at minimum fire av klubbens øvrige utøvere deltar i reklamen og 3) at landslagsutøveren ikke har en mer fremtredende rolle enn de andre utøverne i reklamen. Klubbens bruk av landslagsutøverens image rights forutsetter imidlertid samtykke fra utøveren.
-
Markedsbestemmelsene endret i sin helhet.
Retten til å inngå markedsavtaler tilhører idrettens organisasjonsledd, jf. NIFs lov § 14-4 (1). NKF tillater at utøvere som er medlem i en klubb og utøvere som deltar på landslag eller har andre representasjonsoppgaver inngår – og står som part i – egne markedsavtaler, jf. NIFs lov § 14-4 (2), forutsatt at:
- Utøver informerer den aktuelle samarbeidspartneren om at en eventuell markedsavtale er bindende før klubben eller NKF skriftlig har forhåndsgodkjent avtalen.
- NKFs/klubbens standard avtale for private markedsavtaler benyttes som et utgangspunkt.
- NKF/klubben kan terminere den private markedsavtalen dersom NKF/klubben inngår en markedsavtale med en samarbeidspartner/sponsor som omfattes av samme bransje som den private markedsavtalen omfatter i henhold til vilkårene fremforhandlet i utøveravtalen mellom NKF/klubben og utøveren.
Alle markedsavtaler skal være i overenstemmelse med NIFs og NKFs lov, samt norsk lovgivning (f. eks. lov om pengespill, alkoholloven og tobakkskadeloven).
-
Markedsbestemmelsene endret i sin helhet.
Markedsavtaler som omfattes av disse bestemmelsene bør være tidsbegrenset. NKF har i kontrollhenseende innsynsrett i markedsavtaler inngått av klubber og utøvere dersom det foreligger saklig grunn til det.
-
Markedsbestemmelsene endret i sin helhet.
Brudd på disse bestemmelsene kan sanksjoneres i henhold til NIFs og NKFs lov.
-
Markedsbestemmelsene endret i sin helhet.