Sanksjonsreglement
Nedenfor finner du NKFs sanksjonsreglement.
For utskrift av regelverk, velg «Fil» og «Skriv ut» i nettleseren, eller trykk «ctrl+p» i windows, «cmd+p» på mac. Utskriften dekker hele regelverket som vises på siden. Du trenger ikke åpne kapitler og paragrafer. Utskriften kan skrives ut, men også lagres som PDF. Husk at det er regelverket publisert på denne siden som er til enhver tid gjeldende, og vi oppfordrer alle til å tenke på miljøet fremfor å skrive det ut.
- NKFs sanksjonsreglement gjelder for alle idretter NKF organiserer, herunder alle seksjonene NKF administrerer. Formålet med dette sanksjonsreglementet er å ivareta rettssikkerheten til NKFs medlemmer og enkeltmedlemmer ved blant annet å sikre en ensartet praksis ved ileggelse av foreningsrettslige sanksjoner.
- Dette sanksjonsreglementet omfatter kun foreningsrettslige straffesanksjoner der sanksjonen kan begrense de rettigheter som følger av medlemskapet, jf. dette sanksjonsreglementets § 2 (f.eks. utelukkelse fra idrettsaktivitet i en begrenset periode). Dette sanksjonsreglementet kommer ikke til anvendelse ved eventuelle saksbehandlingsfeil, eller fratakelse av rettigheter som ikke følger av de ordinære medlemsrettighetene. Tilbaketrekking av dommerlisens eller coachlisens omfattes således ikke av dette regelverket.
-
Note a 3. august 2017: Kjennelse Oslo Tingrett. I 2016 var NKF involvert i en sak som var oppe i Oslo tingrett. Saken var at en dommer ikke fikk fornyet dommerlisens, så denne personen tok ut stevning mot NKF. NKF krevde saken avvist og fikk medhold i retten, da retten anså at kravene til å reise søksmål ikke var tilstede, fordi kravet ikke kan anses som et "rettskrav" etter tvisteloven § 1-3 nr.1. Saken ble altså avvist og saksøker måtte dekke alle sakskostnader.
1. Av Norges idrettsforbunds og olympiske og paralympiske komités (NIF) lov § 11-2 fremgår det at:
- Særforbund kan gi egne kamp- og konkurranseregler som gir hjemmel for sanksjoner ved overtredelse. Dersom kamp- og konkurransereglene er gjort kjent, kan følgende sanksjoner benyttes, uten at det regnes som straff etter dette kapittel:
a) Irettesettelse
b) Bot oppad begrenset til kr 50 000 pr. person og kr 500 000 pr. organisasjonsledd
c) Tap av plassering/resultat/poeng
d) Utelukkelse jfr. § 11-7 e) på inntil tre måneder fra deltakelse i et bestemt tidsrom eller et bestemt antall kamper/konkurranser. Utelukkelse kna besluttes slik at den helt eller delvis sones i terminfestet konkurransesesong. - Overstiger en sanksjon de grenser som fremgår av første ledd, regnes sanksjonen som straff og straffebestemmelsene skal i så fall anvendes.
- I særlige tilfeller kan Idrettsstyret godkjenne andre sanksjoner inntatt i kamp- og konkurransereglene.
- Sanksjoner etter kamp- og konkurranseregler må ikke tildeles uten at saken er undergitt en forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og sanksjonens strenghet.
I tillegg fremgår det av NIFs lov § 11-1 at:
- Organisasjonsledd kan tildele dem som omfattes av § 11-3 (1) alminnelige disiplinærforføyninger for brudd på idrettens regelverk, vedtak eller alminnelig god oppførsel. Følgende disiplinærforføyninger kan benyttes, uten at det regnes som straff etter dette kapittel:
a) Irettesettelse
b) Bortvisning
c) Utelukkelse jfr. § 11-7 e) i inntil en måned.
d) Bot på inntil kr. 5.000 for enkeltpersoner og kr. 25.000 for organisasjonsledd såfremt mulighet for bot fremkommer av et skriftlig regelverk som er gjort kjent. - Alminnelige disiplinærforføyninger må ikke tildeles uten at saken er undergitt en forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og reaksjonens strenghet
2. NKFs Sanksjons- og Ankeutvalg (heretter i fellesskap kalt «Utvalgene) skal behandle saker som omfattes av ovennevnte bestemmelser, det vil si saker som omhandler brudd på NKFs ulike kamp- og konkurransereglement (jf. NIFs lov § 11-2) og saker som omhandler alminnelige disiplinærforføyninger for brudd på idrettens regelverk, vedtak eller alminnelig god oppførsel (jf. NIFs lov § 11-1). Dersom det er sannsynlig at det vil kunne ilegges strengere sanksjoner enn hva som fremgår av NIFs lov §§ 11-1 eller 11-2, skal saken anmeldes til NIFs domsorgan og behandles i henhold til NIFs straffebestemmelser.
3. NKFs sanksjonsreglement gjelder for følgende:
a. Ethvert medlem av et idrettslag tilsluttet NKF
b. Enhver som deltar på stevner eller andre idrettsarrangementer som arrangeres av NKF eller et organisasjonsledd tilsluttet NKF.
c. Organisasjonsledd tilsluttet NKF
4. I tillegg til herværende sanksjonsreglement gjelder NIFs lov kapittel 11 om straff.
1. Sanksjon etter dette reglement kan ilegges ved brudd på NKFs ulike kamp- og konkurranseregler. Slike sanksjoner kan kun ilegges innenfor rammen av hva som følger av NIFs lov § 11-2.
2. Sanksjoner etter dette reglementet kan ilegges ved brudd på idrettens regler, vedtak eller alminnelig god oppførsel. Slike sanksjoner kan kun ilegges innenfor rammen av hva som fremgår av NIFs lov § 11-1.
a. Med «idrettens regler» menes blant annet:
i. NKFs lover og bestemmelser (med unntak av kamp- og konkurranseregler)
ii. NKFs øvrige organisasjonsledds lover og bestemmelser
iii. NIFs lover og bestemmelser, herunder NIFs bestemmelser om barneidrett og NIFs retningslinjer mot seksuell trakassering
b. Med «vedtak» menes blant annet:
i. Gyldige vedtak fattet av NIF v/Idrettstinget eller Idrettsstyre
ii. Gyldige vedtak fattet av NKF v/Forbundstinget eller forbundsstyret/seksjonsstyre
iii. Gyldige vedtak fattet av øvrige organisasjonsledd tilsluttet NKF
c. Med brudd på «alminnelig god oppførsel» omfattes blant annet:
i. At det fremsettes ytringer i forbindelse med konkurranse eller trening (eller i ettertid på internett) som er egnet til å true, fornærme eller håne en person på grunnlag av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamming, hudfarge, språk, religion, livssyn eller seksuell legning.
ii. At det fremsettes ytringer, herunder ytringer på internett, som inneholder mangel på respekt overfor – eller som kan oppfattes som mobbing av – andre medlemmer i klubber tilsluttet NKF.
iii. At medlemmer fornærmer eller forulemper andre medlemmer
iv. At det begås juks eller gis usanne eller villendene forklaringer eller opplysninger.
v. At det drikkes alkohol eller benyttes andre rusmidler i tilknytning til idretten.
vi. At vedtatte etiske retningslinjer ikke etterleves i holdning og handling.
3. Utmåling av sanksjon:
i. Utvalgene skal fastsette den sanksjonen de finner rimelig sett i forhold til hendelsens alvor og grad av skyld
ii. Flere sanksjoner kan anvendes samtidig, dog slik at sanksjonen etter en helhetsvurdering ikke kan overstige de grenser som fremgår av dette sanksjonsreglementets § 1.
iii. Ved gjentakelse bør sanksjonen skjerpes
iv. Manglende kjennskap til idrettens regler, herunder de regler som danner grunnlag for sanksjonen, skal ikke ha innvirkning på utmålingen av sanksjonen.
-
Note a 25. mai 2021: Følgende setning lagt til under §3.2.c (vedtak 35/2021); "At vedtatte etiske retningslinjer ikke etterleves i holdning og handling".
- For å kunne sanksjonere må det foreligge forsett eller uaktsomhet.
- En forutsetning for at organisasjonsledd kan sanksjoneres, er at personer tilknyttet organisasjonsleddet har utvist skyld
- Manglende kjennskap til bestemmelsene i dette sanksjonsreglementet er ikke ansvarsbefriende og skal ikke påvirke sanksjonsutmålingen.
- Forsøk skal likestilles med fullbyrdet forgåelse, dog slik at forsøk kan sanksjoneres mildere.
- Medvirkning rammes, med mindre det motsatte er bestemt.
- Fristen for foreldelse er fem år. Foreldelsesfristen regnes fra den dagen det sanksjonsberettigede forholdet opphørte. Foreldelsesfristen avbrytes når en sak innrapporteres til sanksjonsutvalget.
- Når offentlig straffeforfølgning er innledet, regnes saken likevel ikke som foreldet før to måneder etter den avgjørelse som avslutter saken.
- Kun et organisasjonsledd v/styret innen NKF (klubb, særkrets/region eller NKF) kan kreve at en sak blir behandlet av Sanksjonsutvalget. I tillegg kan NIF kreve at Sanksjonsutvalget behandler en sak, jf. NIFs lov § 11-13. Saken, med en utfyllende forklaring av hendelsesforløpet (heretter kalt «anmeldelsen»), skal inngis skriftlig til Sanksjonsutvalget så snart som mulig etter at organisasjonsleddet er kjent med saken.
- Sanksjonsutvalget skal først vurdere om det har myndighet til å behandle saken, det vil si om saken omfattes av sanksjonsreglementets § 1. I motsatt fall skal saken avvises og eventuelt sendes til det organet som sanksjonsutvalget mener er nærmest til å behandle saken (f.eks. NIFs domsorgan eller NKF v/forbundsstyret). Dersom Sanksjonsutvalget har myndighet til å behandle saken, skal anmeldelsen så snart som mulig sendes til den som er anmeldt. Den anmeldte skal gis en frist på 21 dager med å komme med sine bemerkninger til anmeldelsen. Den anmeldte skal bli gjort oppmerksom på at saken kan bli avgjort kun på grunnlag av anmeldelsen dersom svar ikke inngis innen fastsatt frist.
- Enhver sak skal avgjøres så raskt som mulig. Utvalgene skal påse at saken under forberedelsen ikke forsinkes, og Utvalgene kan i den forbindelse sette frister, avskjære bevis og foreta annen forberedende saksbehandling. Enhver sak skal utredes nøye før den blir avgjort. Enhver part har rett til å kreve muntlig forhandling, dog slik at Utvalgene kan beslutte at saken skal behandles skriftlig dersom Utvalgene finner at dette er tilstrekkelig. Bare de bevis som foreligger i saken og som partene i saken er gjort kjent med, kan legges til grunn for avgjørelsen.
- Før Utvalgene påbegynner den saksforberedende prosessen, skal Utvalgene vurdere om noen av dets medlemmer er inhabile, jf. NKFs lov § 10. Eventuelle inhabile medlemmer skal fratre saken umiddelbart.
- Avgjørelser skal begrunnes. Det skal redegjøres for hvilket forhold som anses som bevist og hvilken bestemmelse som legges til grunn. Av begrunnelsen til Sanksjonsutvalget skal ankefristen til Ankeutvalget fremgå. Av begrunnelsen til Ankeutvalget skal det fremgå at avgjørelsen er endelig.
-
Note a 24. februar 2017: Vedtak 34, fattet 24. februar: Forbundsstyret tok orienteringen til etterretning og ga Generalsekretæren fullmakt til å kunne reise påtale til eget sanksjonsutvalg i saker som går innunder NIFs lov §§11-1 og 11-2 (brudd på alminnelig god oppførsel, konkurranseregler, barneidrettsbestemmelser og tilsvarende).
- Partene kan anke en avgjørelse til NKFs Ankeutvalg. Anken skal fremsettes skriftlig og senest innen 14 dager etter at vedkommende er blitt kjent med avgjørelsen fra Sanksjonsutvalget. Anken skal fremsettes for Sanksjonsutvalget, og Sanksjonsutvalget skal sende anken sammen med sakens dokumenter til Ankeutvalget.
- En anke som er fremsatt etter at ankefristen er utløpt, skal avvises med mindre Ankeutvalget finner at oversittelsen ikke bør legges den ankende til last eller det av særlige grunner finnes rimelig at anken likevel blir prøvd.
- Ankeutvalget kan:
- Avvise saken på grunn av formelle feil
- Oppheve Sanksjonsutvalgets avgjørelse og sende den tilbake til ny behandling i Sanksjonsutvalget
- Stadfeste den påankede avgjørelsen
- Avsi ny dom
- Dersom avgjørelsen ikke ankes, trer den i kraft ved ankefristens utløp.
- Dersom avgjørelsen ankes, trer avgjørelsen i kraft når Ankeutvalget har avgjort saken.
- Endringer i dette reglementet kan kun vedtas av NKF v/forbundstinget med simpelt flertall.