#tilbaketilidretten

Bli med på idrettens viktigste kampanje!

Norges Kampsportforbund håper at alle våre klubber vil ta del i NIFs #tilbaketilidretten-kampanje denne høsten. Om din klubb planlegger å delta kan dere også bli med i forbundets #tilbaketilidretten-konkurranse – her kan klubben vinne gavekort og utstyr til en verdi av 5 000 til 14 000 kroner.

Du kan lese mer om #tilbaketilidretten-kampanje her.

Idrettslagene og klubbene oppfordres til å sette av 25. september til en åpen dag i idrettslagets regi, da gjerne i tilknytning til et planlagt idrettsarrangement. Vi oppfordrer også til å fortsette markeringen i ukene 40 og 41 med gode aktivitetstilbud til barn, unge og voksne.

På denne siden får du tips og triks til hvordan klubben kan gå frem for å gjennomføre en vellykket Åpen Dag/Åpen uke. Nederst finner du også informasjon om hvordan klubben kan delta i kampsportforbundets #tilbaketilidretten-konkurranse.

PS! Om din klubb har tips dere ønsker å dele i denne forbindelse hører vi gjerne fra dere på post(a)kampsport.no.

Arrangement – slik går du frem!

Tips til aktiviteter:

  • Samarbeid med andre organisasjoner/klubber for å få flere aktiviteter samlet.
  • Om klubben representerer flere idretter – sørg for at alle idrettene er representert.
  • Sørg for tydelig informasjon om de forskjellige aktivitetstilbudene på dagen. Dette kan deles ut fysisk på selve dagen, og må også tilgjengeliggjøres på nett, både via klubbens nettside og Facebook-event.
  • Sørg for at voksne – gjerne tillitsvalgte og instruktører – er til stede for å besvare spørsmål og bli kjent med foreldre og foresatte.
  • Del også gjerne ut flyers med informasjon om klubben og hvordan man melder seg inn. Ha gjerne en stand med PC tilgjengelig for å hjelpe foresatte med å melde inn sine barn på stedet.
  • Oppfordre gjerne foresatte til å skrive seg på en mailingliste for å motta informasjon om klubbens aktivitetstilbud
  • Gjennomfør arrangementet samtidig som en kamp/stevne for aktive konkurranseutøvere.
  • Benytt utøvere/forbilder som kan vise fram øvelser, instruere, informere og motivere.
  • Benytt gjerne unge og voksne utøvere som hjelpere/veiledere til barns aktiviteter, og klubbens ungdommer som instruktører.
  • Tilby frilek med utlagt utstyr.
  • Tilby gjerne flere åpne dager inndelt etter aldersgrupper.
  • Tilpass aktivitetene til ferdighetsnivået. Sørg for god differensiering som sikrer både mestringsfølelse og tilstrekkelig utfordring.
  • Ha aktiviteter som er tilpasset parautøvere (personer med funksjonsnedsettelse). Kommuniser eventuelt med utøvere og foreldre i forkant av arrangementet for nødvendige tilpasninger.
  • Tilby mat og drikke, samt premier eller diplom til alle deltakere. Kontakt gjerne lokale bedrifter for å undersøke om disse ønsker å bidra i denne forbindelse.

Tips til trygg gjennomføring av arrangementet: 

  • Få oversikt over hvor mange og hvem som ønsker å delta på aktivitetene deres ved å opprette et arrangement! Selve arrangementet oppretter du via iSonen.
  • For å opprette et arrangement i iSonen, må du være logget inn med Idrettens ID. Så snart du er innlogget, fyller du ut syv enkle steg som gjør at du kan publisere ditt arrangement. Om du ikke har Idrettens ID er det enkelt å registrere en ny bruker (medfører ingen andre forpliktelser).
  • Som arrangør kan det være nyttig å ha oversikt over hvor mange som ønsker å delta, slik at det blir enklere å planlegge.
  • Om dere ønsker å arrangere uten påmelding, men har behov for smittesporing, anbefaler vi å bruke verktøyet Digital oppmøteregistrering. Her kan dere registrere deltakere og publikum slik at smittesporing er mulig.

Tips til markedsføringen:

  • Opprett eget event på Facebook
  • Bruk det grafiske materiellet Norges Kampsportforbund har utformet i forbindelse med markedsføringen. Du finner mediebank nederst på denne siden. Du kan også bruke våre plakatmaler.
  • Send lenke til Facebook-eventet til alle klubbens medlemmer med oppfordring om å dele og å invitere venner og bekjente.
  • Bruk gjerne 250 kroner på annonsering av eventet via Facebook.
  • Ta kontakt med lokale medier god tid i forkant av arrangementet. Kanskje kan de både bidra til å skape blest i forkant, i tillegg til å dekke selve arrangementet? Mal til pressemelding finner du på NIFs sider.

Tips til oppfølging:

  • Send en mail til alle for å takke for deltakelsen, og legg ved lenke til innmelding i klubben.
  • Undersøk om noen av aktivitetene på arrangementet har avdekket ønske om nye treningstilbud. Ta gjerne direkte kontakt med deltakere for å undersøke hva de opplevde som mest spennende og relevant på arrangementet. Her kan man benytte seg av digitale verktøy for å sende ut en enkel spørreundersøkelse.

Bli med i vår #tilbaketilidretten-konkurranse

Vi håper alle klubber vil bruke sosiale medier aktivt til å markedsføre sine kampanjearrangementer, og gleder oss til å se informasjon om akkurat deres arrangement i sosiale medier! Hvis din klubb lager en flyer eller en videoinvitasjon til deres arrangement, og laster opp denne på sosiale medier må dere huske å tagge kampsportforbundet.

Alle klubber som tagger kampsportforbundet i sin promotering, vil være med i trekningen av flotte utstyrspremier og gavekort fra seksjonene i kampsportforbundet, til en verdi av 5-14 000 kroner, som vil komme hele klubben til gode i den viktige tiden fremover. Vi trekker fem vinnere i uke 42. Se video om konkurransen her: