Taekwondo med virtuelt spill i Olympic Virtual Series
Publisert 08.07.2022
World Taekwondo har signert en samarbeidsavtale med Refract Technologies. Refract er et spill- og teknologiselskap med ekspertise innen utvidet virkelighet (XR) og kunstig intelligens (AI) for interaktiv underholdning og bedriftsapplikasjoner. Refract ble grunnlagt av veteraner fra teknologi- og spillindustrien fra slike som Unity, EA og Ubisoft, og er å utvide den menneskelige opplevelsen utover virkeligheten gjennom innovasjoner innen spill og underholdning.
IOC ønsker at man i månedene frem mot hvert OL arrangerer Olympic Virtual Series (OVS) i forbindelse med de kommende lekene, for å skape interesse og større deltakelse innen idrettene. Forskjellen mellom OVS og den tradisjonelle gamingen vi kjenner i dag er at hver enkelt idrett sitt internasjonale særforbund lager spill tilhørende sine idrettsgrener og står selv for rettighetene til utviklingen av spillet. Da spillene er virtuelle krever det også at deltakerne er fysisk aktive og faktisk utfører idretten selv under kampene.
Målet er promotering av Virtual Taekwondo over hele verden og i samarbeid med Refract Technologies skal det organiseres Virtual Taekwondo-show og internasjonale konkurranser.
Taekwondo med fra 2024
Et av hovedmålene til World Taekwondo er at man gjennom virtuell taekwondo ønsker å bidra til «Olympic Agenda 2020+5», spesielt i økende digitalt engasjement med grasrota og med videospillsamfunnene. I forbindelse med sommer-OL i Paris vil det bli arrangert en E-sport konkurranse hvor taekwondo skal være med.
– Dette er utrolig gode nyheter for taekwondo. Dette betyr at taekwondo etter hvert vil engasjere flere barn og ungdommer over hele verden og gjøre taekwondo til en enda mer populær idrett, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund som tror at dette vil være bra for rekrutteringen.
For de som har vært med i taekwondo-sirkuset kommer ikke dette som noen overraskelse, da spillet først ble presentert av WT under VM i Manchester i 2019.
Se World Taekwondo sin lansering av deres nye virtuelle spill her:
Forankring i NIF – engasjement hos norske utøvere
Under idrettsstyremøtet i april ble det vedtatt at særforbund som kan tilby, eller ønsker å tilby e-sport kan få dette godkjent som egen idrett/gren. Hvilken betydning dette vil ha for kampsportforbundet og andre særforbund i NIF vet man fortsatt ikke, da dette er et uutforsket område innen idretten.
Også norske utøvere har vist entusiasme for det virtuelle taekwondo-spillet.
Under en uhøytidelig undersøkelse på kampsportlandslagenes instagram-konto har det vært stort engasjement og et klart flertall blant våre følgere som er positive til denne teknologiske nyvinningen.
Ønsker du å prøve virtuell taekwondo? Kampsportforbundet kommer nærmere tilbake når produktet er lansert.